søndag 3. februar 2013

Fabrikkpiker og gamle fotografier

Jeg bestemte meg for at første ordentlige innlegg i bloggen skal handle om fabrikkpiker... og menn. Min tipp-oldemor var nemlig en såkalt fabrikkpike. Først litt bakgrunnsinformasjon...

Inga Marie Andresen (1879-1936) ble født i Såner, nær Vestby i Akershus, et resultat av et forhold mellom hennes mor Karen Marthine Johansdatter og August Andresen - begge tjenestefolk. August var nok aldri tilstede i livet til Inga Marie, men Karen Marthine giftet seg med Ole Anton Jensen to år senere. Sånn som jeg har forstått det ble Ole Anton farsfiguren i Inga Maries liv. Ole Anton og Karen Marthine fikk også tre barn sammen.

De flyttet over fjorden til Hurum, og så senere til Kristiania hvor Inga Marie ble konfirmert på Kampen i 1894. Seks år senere var Inga Marie bosatt i Bærum og jobbet ved "Sandvikens blikvarefabrik" eller Sandvika blikkvarefabrikk som en såkalt "arbeiderske." Det var her hun traff min tipp-oldefar, Oskar Marinius Andersen (1883-1948) og de giftet seg to år senere, i 1902.

I 1900 er Inga Marie oppført i folketellingen som en av mange ugifte kvinner som jobber ved fabrikken: Folketellingen 1900.

Når jeg fant denne informasjon reflekterte jeg ikke så mye over det fordi jeg var mest interessert i flere fakta. Men etterhvert som jeg bestemte meg for å jobbe med å finne litt mer "utfyllende" informasjon kom jeg tilbake til deres tid ved fabrikken. Det var i den forbindelse jeg kom over denne siden hvor biblioteket i Bærum beskriver forholdene ved fabrikken og også lenker til den aktuelle folketellingen som lister opp Inga Marie.

Når jeg så nærmere på bildene på den siden syntes jeg at jeg vagt kunne se noen kjente mennesker i gruppen med arbeidere... Så jeg spurte biblioteket om jeg kunne få tilsendt en større kopi, og det fikk jeg!



Bildet er fra 1904. Først og fremst så jeg at min tipp-oldefar Oskar Marinius står nesten bakerst i midten med grå jakke og hatt, til høyre for gutten med uklart ansikt. Inga Marie er ikke på bildet, men på det tidspunktet var nok hun hjemmeværende med deres første sønn, født 1903.

Men det var flere ansikter på bildet som var kjent. I midten ser man en dame med en bluse med horisontale striper. Det var faktisk den som fikk meg til å se nærmere på bildet. Og riktig nok hadde jeg sett henne før. Fra Oskar Marinius og Inga Maries fotoalbum:





Jeg hadde trodd at dette var slekt av Oskar Marinius eller Inga Marie, men det viser seg da at det antageligvis er en venninne fra fabrikken. I midten av det andre bildet ser man også en annen kvinne som er på gruppebildet fra fabrikken. Så kanskje det er flere?

Ganske riktig. Til venstre for kvinnen med den stripete blusen i gruppebildet står en annen dame som også går igjen i det gamle albumet. I det tredje bildet her poserer hun sammen med Inga Marie: 
 


Så har man diverse andre kvinner jeg kjenner igjen fra gruppebildet:


I 1910 ble det tatt et annet gruppebilde av arbeidere ved fabrikken:


Mannen på bakerste rad, andre fra høyre, kjenner jeg også igjen fra albumet, på et bilde sammen med Oskar Marinius:

Med tanke på at Oskar (høyre) poserer med denne mannen, og Inga Marie poserer med den damen over, er det noen logiske muligheter. Bildene er tydeligvis tatt hos samme fotograf, antageligvis på samme tid. Kanskje de er tatt i forbindelse med et bryllup? Enten kan de være tatt i forbindelse med Oskar og Ingas giftemål, eller så kan det hende at Oskar og Inga var forlovere i disse personenes bryllup.

I 1916 sluttet Oskar i sin jobb ved fabrikken og begynte å jobbe som vaktmester ved Stabekk skole.

Hvem alle disse menneskene på bildene er er fortsatt et mysterium som kanskje blir løst med tiden. Jeg tenkte i alle fall at hvis jeg la de ut her så kan det kanskje hende at noen kommer over de og kjenner igjen disse personene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar