mandag 25. februar 2013

Fremskritt og slekt i utlandet


Arbeidet med farmors slekt går framover med store steg!

Det som er veldig praktisk med denne siden av slekta er at den er konsentrert - med noen få unntak - i Røyken og Lier i Buskerud. Når en slekt oppholder seg på samme sted over en periode på 200 år sier det seg selv at ting går litt fortere. På den andre siden av treet har det vært mye flytting over århundrene som har gjort arbeidet vanskelig.

Når jeg jobbet med Lier-delene av slekta var også denne siden veldig praktisk og nyttig som en veileder i hvor og når man kunne finne relevante datoer og familiekoblinger. All ære til Marie Hennum som dessverre har gått bort. Den siden kan absolutt anbefales hvis man har aner i Lier.

Nå som jeg har fått gjort en god del mer grunnarbeid gikk jeg løs på oldefars kiste. Dvs en kiste familien har hatt stående som inneholder en god del skatter. Jeg hadde selvfølgelig vært gjennom den før, men hadde ikke fått mye vettug ut av den. Det var en del hatter, briller, en gammel kikkert, tegninger over huset han fikk bygget på Nesbu, og diverse mapper. I mappene fant jeg noen gamle dødsannonser som var nyttig, men også stabler med postkort, de fleste av de til Petra Pedersen.

Kort til Petra Pedersen
Problemet var at tidligere hadde jeg ikke klart å skjønne hvem denne Petra var.  Det var en god del "Petraer" i treet på denne siden, men ingen stemte med bursdagen som sto på kortene. Så, da jeg endelig fant dåpen til oldefars mor gikk det opp et lys for meg. Hun het Peternille, men er omtalt i forskjellige kilder med diverse variasjoner av Peternille (Petronille, Pedernille osv) samt Pernille og Petra. Bursdagen stemte overens. Så oldefar sparte altså på bursdagskort, hverdagshilsner og julekort sendt til hans mor på Røyken sykehjem mellom 1919 og 1923.

Det er et kort fra oldefar selv i samlingen, men det er en god del fra Peternille sin søster, hennes nieser, og diverse venninner. I folketellingen 1910 er hun oppført på "Tomta" i Røyken, men jeg har ikke klart å finne noen tilkobling mellom slekta vår og disse andre menneskene hun bodde sammen med. Jeg antar at hun kanskje bare leide rom der eller noe tilsvarende siden det står at hun forsørges av fattigvesenet. Men i alle fall bodde hun på Røyken sykehjem rundt 1920 og familien på Tomta sendte stadig kort med hilsener.

Noe annet som er spennende er at diverse deler av oldefars slekt er oppført som "Kristi menighet" i 1910 og jeg mener å huske at dissenterlovene betød at slike religiøse grupper var ekskludert fra en del yrker, som kanskje da forklarer hvorfor familiene jobbet på litt uvanlige stedet. En del av kortene har også bilder av Betelkirken i Nærnes og skriveriene reflekterer også deres sterke tro med bibelvers og lignende.

Uheldigvis har jeg ikke klart å finne ut når tippoldefar Martin Pedersen eller kona hans Peternille Pedersen døde. Jeg vet i alle fall at hun var i live så sent som 1922/1923, men kirkebøkene i Røyken stopper opp rundt den tiden.

Og til slutt kan jeg jo også nevne at jeg via arbeidet på denne slekta kom i kontakt med en dame i USA som er min seksmenning (om jeg ikke husker helt feil.) Alltid gøy å finne slekt i utlandet, så jeg gleder meg til å se hva denne kontakten vil bringe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar