mandag 8. september 2014

Konfirmasjonsbilde

Det har vært stille på bloggen det siste halvåret, dessverre.

Innenfor slektsforskningen de siste seks månedene har jeg konsentrert meg nesten eksklusivt om morfars slekt for å gjøre slektsboka jeg jobbet med mer utfyllende og givende. Jeg kommer til å skrive en del om denne boken og personene den omhandler i innlegg framover, og jeg starter her.

Noe av poenget med en slektsbok, slik som jeg ser det, er at det skal være mer enn kun kalde fakta om hvor personene bodde og datoer de ble gift, konfirmert, og så videre. Jeg ønsker å vise individene, noe jeg føler kommer godt frem ved å ha bilder som passer inn i biografiene. Men jeg syntes også det er viktig å fremheve samholdet i slekta der det er mulig. Det vil si at hvis jeg har et bilde av en person som omtales, velger jeg ofte de fotografiene som viser dem sammen med ett eller flere andre medlemmer av slekta. Nettopp fordi jeg mener dette viser dem som en del av slekta, og ikke bare et separat individ som kunne vært hvem som helst. Derfor er det ekstra spennende hvis bildene viser personer som er litt utenfor den umiddelbare familien (som søsken og foreldre,) men kanskje mer perifere slektninger som kusiner, tremenninger, osv.

I mine tipp-oldeforeldres fotoalbum, hvor de fleste av bildene er fra 1890-tallet ut til 1920-tallet, trykket på papp, har jeg gjort mye research og tatt kontakt med fjern slekt i håp om å kunne identifisere flere personer. Det har vært vanskelig fordi det er kun en håndfull som faktisk har navn på baksiden, så mye detektivarbeid har vært nødvendig. Men det går fremover, og nå er det faktisk en majoritet som er identifisert. I går fant jeg ut av en person som opptrer på to bilder i albumet.



Dette kunne være hvem som helst, og det var mange potensielle kandidater. Men blant den store samlingen bilder jeg fant før jul var dette bildet innkludert:


Gutten til høyre er min oldefar, Osvald Marinius Andersen (1903-1949). På grunn av antrekket på bildet og hans alder konkluderte jeg med at dette måtte være hans konfirmasjonsbilde. Men hvem var jenta, og hvorfor er hun på bildet sammen med han?

Jeg sjekket først blant hans kusiner men fant fort ut at ingen stemte overens aldersmessig. Jeg begynte så å gå gjennom mer perifere slektninger av han, og til slutt fant jeg en som var født samme år. En kusine av Osvalds far ble også født i 1903.

Så da gikk jeg inn i kirkeboka for Østre Bærum i 1918 da oldefar ble konfirmert og sjekket listene over konfirmerte jenter. Og vips, der fant jeg henne på samme dato. Jeg kan da med ganske stor sikkerhet konkludere at jenta på bildet er en kusine av Osvalds far, og hun het Elvira Miranda Strøm (1903-2001), senere gift Karlsen.

Elviras far - Osvalds grandonkel - var Julius Efraim Johannesson Ström (1857-1940) som kom til Norge fra Krokstad sogn i Sverige sammen med sine søsken på 1870-tallet. Julius var fadder ved dåpen til Osvalds far og holdt kontakt med familien i Bærum over årene, til tross for at han flyttet til Narvik i Nordland tidlig på 1900-tallet. Jeg er usikker på når familien flyttet fra Narvik og tilbake til Oslo-traktene, men det som var interessant her var at Elviras bopæl ved konfirmasjonen er oppført som Stabekk skole, som er hvor Osvald bodde med sine foreldre (faren var vaktmester der.) Det betyr at enten losjerte hele familien Strøm hos Osvald og familien, eller så lot de Elvira bo der en periode mens hennes foreldre fortsatt bodde i Narvik.

Elvira var et av Julius Ströms tolv barn, hvorav elleve overlevde barndommen. To av hennes søsken utvandret til USA mens resten forble i Norge. Hennes bror, Julian Strøm, var kjent som skuespiller og for sine dukketeater, og Elviras niese var Birgit Strøm som var dukkefører for Titten Tei og Bamsen Theodor.


Til tross for at familien Strøm kun er nevnt over noen få sider innledningsvis i slektsboka vil dette konfirmasjonsbildet av Osvald og Elvira gi mer kjøtt på beinet når det gjelder å fremheve kontakten mellom slektsgrenene.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar