fredag 28. november 2014

Restaurerte bilder og fortiden i farger

Det har ikke vært så mye nytt å blogge om ettersom jeg har vært opptatt med arbeidet på slektsboken jeg beskrev i forrige innlegg. Men på si pusler jeg litt med bilderedigering og lignende. Jeg drev mye med dette i forbindelse med andre hobbyer jeg har lagt på hylla, så det er gøy å av og til eksperimentere med det i forbindelse med slektsgranskingen.

Der hvor jeg har hatt mest nytte av det er egentlig reparering av gamle bilder som har skader og lignende. Det først eksempelet viser et typisk bilde trykket på pappkort, tatt cirka 1898. Det er min tipp-tipp-oldefar sammen med tipp-oldefar antageligvis i forbindelse med sistnevntes konfirmasjon. Jeg ønsker å benytte det i boken men var misfornøyd med skadene på overflaten, så da var det greit å kunne pusse det opp litt.

Før
Etter
Jeg har ikke tatt med bryet med å fikse absolutt alt av skraper og feil, men de aller største skavankene er borte.

Videre redigerer jeg en del gamle bilder og gir dem farger. Dette er ikke noe jeg benytter i boka eller setter inn i slektsprogrammet, men gjør mest for moro skyld. Det pirrer fantasien og gjør fortiden litt mer levende og ekte for meg.



Portretter eller bilder som fokuserer mest på personer er enklest, men av og til begir jeg meg ut på bilder tatt utendørs i naturen. Det er vanskeligere på grunn av detaljene og nøyansene, men resultatet blir ganske greit.



Det får heller bli litt mer blogging når jeg har noe konkret å skrive om! :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar